افزایش ۱۵میلیارددلار‌ی درآمد نفت در دولت سیزدهم آرامش به بازار طلا و سکه بازگشت (۶ خرداد ۱۴۰۳) برقراری پرواز کراچی - مشهد از ۲۲ خرداد صعود سود مؤثر سالانه اخزا به بیش از ۳۷ درصد + نمودار ضعف نظارت بر قانون عامل اصلی ناامنی شغلی کارگران است رونق به بازار مسکن بازگشت؟ (۶ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای بازار موبایل (۶ خرداد ۱۴۰۳) ۵۵۰ واحد مسکن شهری در سال ۱۴۰۲ در خراسان رضوی واگذار شد پلمب یک سالن زیبایی به دلیل گران فروشی و تداخل پزشکی در یکی از خیابان‌های مشهد بازار گوشت رقابتی می‌شود | کاهشی‌شدن قیمت دام به‌زودی افزایش عرضه گوشت گرم قرمز وارداتی در بازار مشهد + قیمت خسارت هزار و ۵۴ میلیارد ریالی سیل به پل‌های خراسان رضوی افت ۱۷ هزار واحدی بورس با وجود محدودیت بیشتر دامنه نوسان | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ خرداد ۱۴۰۳) آیا تعیین سقف اجاره در تورم‌های زیر ۳۰ درصد امکان‌پذیر است؟ آخرین وضعیت فعالیت صنف طلا و جواهر در کشور تعیین سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن در مشهد به کجا رسید؟ شورای عالی مسکن در مشهد برگزار شد (۵ خرداد ۱۴۰۳) «دنا جوانان» ایران خودرو مرداد امسال روانه بازار می‌شود + مشخصات فنی آغاز توزیع گوشت گرم گوسفندی تنظیم‌بازار در مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) قیمت‌های عجیب رهن و اجاره در بولوار هاشمیه مشهد (۵ خرداد ۱۴۰۳) تمدید طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (شنبه، ۵ خرداد۱۴۰۳) علت افت قیمت سکه چه بود؟ (۵ خرداد ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ثبات متزلزل بازار (۵ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اما و اگر‌های کالابرگ عیدانه | از قطعی سیستم فروشگاه‌ها به دلیل تخلف تا سردرگمی مردم در مشهد

  • کد خبر: ۲۱۲۹۳۰
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
  • ۸
اما و اگر‌های کالابرگ عیدانه | از قطعی سیستم فروشگاه‌ها به دلیل تخلف تا سردرگمی مردم در مشهد
بی‌اطلاعی مردم از نحوه استفاده از کالابرگ عیدانه باعث شلوغی و تخلف در برخی از واحد‌های صنفی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در طرح فجرانه و عیدانه کالابرگ که از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعتبار آن تخصیص و از ۱۸ بهمن‌ماه اجرایی شده و به مدت سه ماه ادامه دارد، براساس جدول تهیه شده، ماهانه برای هر نفر ۳ لیتر شیر، یک بسته ۴۰۰ گرمی پنیر، یک دبه ۲.۵ کیلویی ماست کم‌چرب، یک کیلو تخم‌مرغ، یک کیلو گوشت مرغ، یک بسته ۸۱۰ گرمی روغن مایع، یک بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی، ۲ کیلو برنج، نیم کیلو قند و شکر، یک کیلو و ۲۰۰ گرم حبوبات و نیم کیلو گوشت منجمد گوساله در نظر گرفته شده است.

باتوجه به اینکه در مرحله جدید این طرح «شرط ۲۰۰ هزارتومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی نیز از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان افزایش یافته است، سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

سردرگمی و عدم اطلاع‌رسانی درباره نحوه استفاده کالابرگ عیدانه

در گزارش میدانی شهرآرانیوز از نحوه تخصیص و استفاده مردم از این کالابرگ، مردم و فروشندگان به سردرگمی و عدم اطلاع‌رسانی از نحوه استفاده از این کالابرگ اشاره می‌کنند.

یکی از مراجعه‌کنندگان برای استفاده از کالابرگ شارژ شده در این ایام می‌گوید: متاسفانه این چهارمین فروشگاهی است که مراجعه کردم تا بتوانم از شارژ کالابرگ ۲۲۰ هزارتومانی استفاده کنم، اما سیستم این فروشگاه هم قطع بوده است. در فروشگاه‌های بزرگی مثل افق کوروش هم امکان استفاده کل کالابرگ وجود ندارد و رقم جزئی را کسر و مابقی را باید نقدا پرداخت کنیم.

یکی دیگر از خریداران می‌گوید باید زمان طولانی در صف بایستی تا شاید بتوانی وارد فروشگاه شده و از طرح فجرانه برای خرید کالای اساسی بهره‌مند شوی. هرچند بازهم نمی‌دانیم چطور حساب می‌شود که یک فروشگاه مبلغ اضافه‌ نمی‌گیرد و دیگری می‌گیرد.

چرا بعد از چهار روز این سیستم قطع شد و اجازه فعالیت وجود ندارد؟

یکی از فروشندگان به خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: به دلیل کسادی بازار سیستم فروش کالابرگ را برای عرضه به مردم راه انداختیم، اما خودمان هم اطلاع نداریم چرا بعد از چهار روز این سیستم قطع و دیگر اجازه فعالیت وجود ندارد. این مشکل تنها برای ما نیست و در بیشتر مغازه‌ها که امکان عرضه کالابرگ را فراهم کردند نیز قطع شد. گفته می‌شود به دلیل تخلف امکان دسترسی ما قطع شده، اما نمی‌دانیم تخلف برچه اساسی بوده است.

بر اساس اعلام یکی از فروشندگان در یکی از فروشگاه‌های بزرگ، اگر فروشگاهی سیستم ارائه کالابرگش قطع می‌شود به دلیل این است که نحوه اختصاص کالابرگ را برای مردم به درستی انجام نمی‌دهد. این در حالی است که فروشگاه‌های بزرگ بر اساس جدول تقسیم‌بندی اختصاص تخفیف برای هر نوع کالا را مشخص می‌کند، برای مثال برای خرید گوشت برای یک خانواده چهار نفره میزان تخفیف برای هر نفر را محاسبه و از مجموع خرید گوشت کسر می‌کند و مابقی را خریدار باید پرداخت کند.

به گفته او، اصل استفاده از کالابرگ عیدانه به این شکل است و همین تفاوت محاسبه در فروشگاه‌ها و مغازه دلیل سردرگمی مردم بی‌اطلاع می‌شود که فکر می‌کنند فروشگاه‌های بزرگ در حقشان اجحاف می‌کنند.

عمده تخلفات فروشگاه‌ها در حوزه کالابرگ چیست؟

در بازدید میدانی خبرنگار شهرآرانیوز عمده تخلفات از سوی فروشگاه‌ها این‌گونه است که برای مثال فردی ۲۲۰ هزارتومان کارت می‌کشد، ولی خرید نمی‌کند و به جایش مبلغی مثلا ۱۵۰هزارتومان از واحد صنفی طرف قرارداد می‌گیرد. همچنین برخی واحدهای صنفی کل مبلغ ۲۲۰ هزارتومان را می‌کشند، ولی فقط یک کالا را ارائه می‌دهند درحالی‌که طبق مصوبه باید تمام ۱۱ قلم کالا مورد نظر را عرضه کنند.

مورد دیگر فروش اجباری کالا در بعضی از واحد‌های صنفی خرده‌فروش است که البته در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این اتفاق رخ نمی‌دهد.

همچنین بعضی فروشگاه‌ها ۲۲۰ هزارتومان را از کارت مشتری می‌کشند که البته با فرد همکاری کرده و یک قلم کالا عرضه می‌کنند، اما مبلغی را کمتر در نظر می‌گیرند مثلا ۲۲۰ هزارتومان را ۱۵۰ هزارتومان درنظر می‌گیرند.

یکی از فروشندگان درباره یکی از دلایل شلوغی‌ها و تشکیل صف عنوان کرد: چون اسم این طرح فجرانه است مردم به اشتباه فکر می‌کردند اگر تا ۲۲ بهمن یا آخر بهمن خرید نکنند دیگر فرصت استفاده از آن را ندارند، به همین شلوغی‌هایی در بعضی فروشگاه‌ها ایجاد شده است.

تنظیم ۱۷ فرم تخلف در حوزه کالابرگ

مدیر بازرسی نظارت بر اصناف خراسان‌رضوی در این‌باره به شهرآرانیوز گفت: شلوغی برخی از واحد‌های صنفی را بررسی کردیم که دلیلش بی‌اطلاعی مردم از مدت زمان اعتبار این طرح است که فکر می‌کنند یک ماه بوده درحالی‌که تا ۳ ماه ادامه دارد و شلوغی این صف‌ها در حال حاضر رفع شده است.

طی بازرسی‌های میدانی و گزارش‌های مردمی از فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح کالابرگ بحث فروش اجباری یا گران‌فروشی در تعداد معدودی از فروشگاه‌ها دیده شد که با واحد‌های صنفی متخلف برخورد و فرم گزارش بازرسی تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

به گفته محسن صیادی، در ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ بازرسی از واحد‌های صنفی عضو کالابرگ از سوی واحد‌های نظارتی انجام شد. در این بازه زمانی ۱۷ فرم گزارش بازرسی تنظیم و به تعزیرات ارجاع شده است. عمده تخلفات این واحد‌های صنفی گران‌فروشی و فروش اجباری کالا بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در طرحی به نام «فجرانه» مرحله جدیدی را برای دریافت کالابرگ آغاز کرد. این طرح به مدت سه ماه یعنی از ۱۷ بهمن ماه تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. در این مرحله جدید شرط ۲۰۰ هزارتومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزارتومان و به صورت کالابرگ تغییر یافته است. از همان روز‌های آغازین اعلام این طرح شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی در مقابل بعضی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌هایی هستیم که با توجه به این طرح ارائه خدمات می‌دهند. با گذشت چند روز، هنوز این ازدحام جمعیت در جلوی بعضی واحد‌های فروش وجود دارد، ولی بعضی فروشگاه‌ها خلوت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
3
وقتی یه کاری و بدون فکر اقتصادی و بار مالی پیش رو اجرایی میکنن همین میشه
مبلغ غیر نقدی باشه و همه فروشگاه ها بشه استفاده کرد
مصطفی محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
5
باسلام
بنده فروشگاه و ارزانسرا دارم در یکی از محله های اصفهان
پنج روز با تمام ازدحام و شلوغی و سختی زیاد به مردم کالابرگ دادم بدون این که پول اضافه بابت کالایی بگیرم و یا به زور کالایی رو عرضه کنم همه اقلام حتی روغن و برنج رو دادم ...پنج روز خستگی زیاد و کمر درد ولی باز خوشحالیم از اینکه هم ما فروش انجام دادیم هم مردم با رضایت کامل از فروشگاه خارج شدن ....حالا دو روزه دستگاه قطع شده زنگ زدیم6369چهارساعت پشت خط
بعد میگه تخلف صورت گرفته .میگم چه تخلفی میگه نمیدونم ...اولا چرا آموزش صحیح ندادین اصلا خود پشتیبانی دستگاه ها هم بلد نبودن چی به چیه
دوما چرا از قبل نگفتین که چطور باید مبالغ رو وارد کرد که تخلف نشه ...مثلا برای دونفر 440ریختن اگه موجودی داشته باشه کارت مشتری باید حتما یه مبلغ بیشتری اضافه کنیم تا دستگاه خطا نده ...خب حالا مثلا در حد چهل پنجاه اضافه کردیم ...خب مبلغ یارانه و این مبلغ جزیی رو جمع کرده و شده مبلغ کل که طبق مبلغ کل به مشتری جنس دادیم با تخفیف و رفته و کاملا در جریان بوده ...میخوام بدونم اینجا چه تخلفی صورت گرفته که دستگاه من رو قطع کردن ...مگه این نیست که کار مردمو راه انداختیم
لطفا کاری رو انجام میدین با برنامه ریزی و اموزش صحیح
انجام بدین ...ممنون از سایت خوبتون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
7
کالا برگ کولان قطع کنید مخ برای مان نزاشتن مردم تو روستا سواد کامل ندارن دیوانه شدم از دس اینا
ناشناس
Italy
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
1
3
سلام تنها مال مشهد نیست الان 6روز ما عجبشیر کلا قطع
Hadi
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
3
هدفشون فقط فروشگاه ای زنجیره ای سود کنن
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
0
0
والا من که همه ی یارانه ماهانه رو میرفتم شیر و مرغ و تخم مرغ وماست، پنیر،ماکارونی،، اما فروشنده کل مبلغ رو گوشت حساب می‌کرد وقتی می‌پرسیدم میگفت همه همینطوری کار میکنن آخه میگفتم الان دولت میگه این همش چرا گوشت خریده اما در حالی که در خرید من چندین رقم کالا هست
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
0
0
سلام خانم همتی. لطفا تورو خدا پیگیری کنید ببینید چرایارانه بهمن ماه ما هنوز واریز نشده. فقط خونواده من نیستند. ۱۰ مورد از خونواده همسایه هامون هم واریز نشده
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
سلام اگر یارانه این ماه ندادن ماه قبل از یارانه کالابرگ گرفتید وکم شد و ماه بعد به شما یارانه میدهن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->